احسان عظیمیراد سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، در گفتوگو با خبرنگار خانه ملت درباره مهلت ششماههای که به وزیر آموزش و پرورش برای رفع افت تحصیلی دانشآموزان داده شده و الزامات مورد نیاز برای تحقق این هدف، گفت: به اعتقاد من هیچ اتفاقی در این زمینه و در این مدت رخ نخواهد داد، مگر آنکه وزارتخانه مربوطه به چند موضوع اساسی توجه کند. بخشی از مشکل افت تحصیلی به دانشآموزان بازمیگردد؛ دانشآموزانی که به دلایل گوناگون علاقهای به آموختن علوم مختلف یا همان «درس خواندن» ندارند؛ ذهن بسیاری از دانشآموزان امروز درگیر فضای مجازی یا مسائل اقتصادی و کسب درآمد است و گاهی نیز در اندیشه مهاجرت یا خروج از کشور به سر میبرند؛ مجموعه این عوامل موجب ناامیدی و کاهش انگیزه آنان در مسیر تحصیل شده است.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصمیمات نادرست در سطح حاکمیت، افزود: یکی از این موارد، مصوبه «تأثیر قطعی معدل» است که شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره آن تصمیمگیری کرد و همچنان موجب بروز دغدغههای جدی برای خانوادهها شده است؛ این مصوبه بسیاری از دانشآموزان و خانوادهها را دچار چالش کرده و به اعتقاد بخش عمدهای از جامعه باید با تغییرات جدی مواجه شود. گاهی شاهد هستیم تصمیماتی که در خصوص دانشآموزان اتخاذ میشود، نهتنها کارآمد نیست بلکه آسیبزا هستند و خروجی آن چیزی جز ناامیدی و بیانگیزگی در تحصیل نخواهد بود.
وزیر آموزش و پرورش از تغییر مصوبه کنکور دفاع کند
عظیمیراد با بیان اینکه گروهی از دانشآموزان صرفاً برای قبولی در کنکور تلاش میکنند نمرات خود را افزایش دهند، ادامه داد: این گروه نیز در معرض آسیب قرار دارند؛ وزیر آموزش و پرورش نباید در هیات دولت اعلام کند که این موضوع خاتمه یافته است و ما تابع مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم؛ بلکه باید با رویکرد منطقی، همچون وزیر علوم، از تغییر و اصلاح مصوبه دفاع کند تا نظام آموزشی در مسیر بهبود قرار گیرد و دانشآموزان برای یادگیری واقعی آماده شوند، نه صرفاً برای کسب نمره.
وضعیت معیشتی معلمان: پیوندی مستقیم با کیفیت آموزش
وی با اشاره به نقش مؤثر معلمان در فرآیند یادگیری دانشآموزان، تصریح کرد: امروز معلمان رسمی مشکلات متعددی در حوزه معیشت دارند، چه برسد به معلمان غیررسمی که هنوز تعیینتکلیف نشدهاند و با مشکلات بیشتری مواجه هستند، اکثریت معلمان در کار خود حرفهای هستند اما وقتی از وضعیت معیشتی خود ناراضی باشند، نمیتوان انتظار داشت با تمام توان در مسیر تعلیم و تربیت گام بردارند. این پرسش مطرح است که اگر معلمی ناراضی باشد، آیا میتواند تمام انرژی خود را صرف آموزش کند؟ بیتردید تنها عشق به حرفه است که آنها را به ادامه این مسیر وامیدارد، اما نباید فراموش کرد که معیشت آنان تأثیر مستقیمی بر کیفیت آموزش دارد.
آموزش به عنوان اولویت کشور: نیاز به اقدام عملی و اعتبار کافی
سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در ادامه با اشاره به مسائل مدیریتی کشور، گفت: رئیسجمهور اعلام کرده است که آموزش، اولویت دولت است؛ اما تا زمانی که دستورهای لازم بهصورت علمی و اجرایی صادر نشود و رئیس سازمان برنامه و بودجه اعتبارات کافی برای وزارت آموزش و پرورش اختصاص ندهد، نتیجهای حاصل نخواهد شد؛ متأسفانه ساختار مدیریتی کشور توجه لازم را به نظام آموزشی ندارد، در حالی که این سیستم قرار است فرزندان کشور را برای آینده تربیت کند.
وی با تاکید بر اینکه ساختار مدیریتی فعلی توجه کافی به نظام آموزش و پرورش ندارد، افزود: این نظام متولی اصلی تعلیم و تربیت و ارتقای سطح آموزشی کشور است و باید هدایتگر مسیر رشد علمی دانشآموزان باشد؛ اما مصوبات نادرست و تغییرات مدیریتی مکرر مانع تحقق این هدف شده است.
نگاههای سیاسی در آموزش و پرورش حاکم است
عظیمیراد در ادامه اظهارداشت: متأسفانه بهدلیل تغییر دولتها و نگاه سیاسی در آموزش و پرورش، شاهد تغییرات گسترده مدیریتی از سطح وزارتخانه تا ادارات کل و شهرستانها هستیم؛ رهبر معظم انقلاب بارها تأکید کردهاند که باید دستگاه آموزش و پرورش از تأثیرپذیری سیاسی خارج شود، اما همچنان این روند ادامه دارد و به بدنه آموزش کشور لطمه میزند.
عظیمی راد با بیان اینکه دستگاه آموزش و پرورش نباید تابع جریان سیاسی خاصی باشد، ادامه داد: وزرات آموزش و پرورش نهادی پایه برای تربیت نسل آینده کشور است؛ متأسفانه دولتهای مختلف با نگاه فکری خود، نظام آموزشی را دستخوش تغییر میکنند و این یکی از دلایل اصلی اُفت معدل دانشآموزان و نبود رشد جدی در نظام آموزشی است.
چالشهای مدیریتی: تأثیر سیاستهای سیاسی بر آموزش و پرورش
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم، اظهار داشت: علت اصلی این وضعیت، ناپایداری سیاستهای مدیریتی و تأثیرپذیری آموزش و پرورش از رویکردهای سیاسی دولتها است؛ اهمیت آموزش و پرورش برای دولتها، علیرغم طرح آن در شعارها، در عمل جدی گرفته نمیشود.
وی با تاکید بر اینکه نمیتوان دانشآموز را وادار به درس خواندن کرد؛ افزود: ما باید در حوزه دانشآموزان دقت بیشتری داشته باشیم و با اصلاح سیاستها، آرامش و انگیزه را در میان آنان افزایش دهیم. نمیتوان با اجبار، دانشآموز را وادار به درس خواندن کرد؛ سیاستها باید انگیزه درونی آنان را تقویت کند. از سوی دیگر، باید نگاه اساسیتری به معلمان داشت، چراکه معلمان باانگیزه، عامل اصلی رشد دانشآموزان هستند و بهبود وضعیت آنان به بهبود نظام آموزشی منجر خواهد شد.
سیاستهای مدیریتی در سطوح کلان حاکمیت تنها راه نجات وزارت آموزش و پرورش است
سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: سیاستهای مدیریتی در سطوح کلان حاکمیت و وزارتخانه باید بهگونهای تنظیم شود که آموزش و پرورش را در مسیر صحیح قرار دهد و مأموریت اصلی آن را محقق سازد. در این صورت، میتوان در بازه زمانی مشخص شاهد بهبود وضعیت آموزشی بود. در غیر این صورت، با توجه به مهلت ششماههای که به وزیر فعلی داده شده، اگر این مسائل اساسی مورد توجه قرار نگیرد، طبق گزارش اخیر مرکز پژوهشهای مجلس که از کاهش نیمنمرهای معدل حکایت دارد، در شش ماه آینده نیز تغییری نخواهیم داشت یا شاهد کاهش مجدد خواهیم بود.
دو سال زمان نیاز است تا سیستم آموزشی کشور به ریل اصلی بازگردد
وی در ادامه با تاکید بر اینکه برای دستیابی به روند رو به رشد در سیستم آموزشی، حداقل دو سال زمان نیاز دارد با فرض رعایت نکات مذکور یاد شده، اظهار داشت: حاکمیت باید تصمیمی سریع و قاطع اتخاذ کند؛ بنده در فضای مجازی توییتی منتشر کردم و امروز نیز نامهای رسمی به رئیسجمهور تنظیم کرده و ارسال میکنیم؛ که در آن درخواست داشته اقدامی انقلابی انجام دهند؛ از جمله بازگرداندن مصوبات مربوط به سن دانشگاه فرهنگیان، تأثیر قطعی معدل و سهمیههای کنکور به مجلس بازگردانده شود.
عظیمیراد در پایان خاطر نشان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید از ورود به مسائل جزئی فاصله گرفته و به مسائل کلان کشور از جمله موضوع معدل بپردازد. همچنین باید بررسی کند که چرا دولت اعتبارات کافی به معلمان و وزارت آموزش و پرورش اختصاص نمیدهد، رئیسجمهور باید این موضوعات را از سطح شورا خارج و به مجلس واگذار کند تا بارقههای امید در جامعه آموزشی ایجاد و وضعیت معلمان بهسرعت تعیین تکلیف شوند. در چنین شرایطی، تحول واقعی رخ خواهد داد؛ چراکه با دمیدن روح امید و انگیزه در مدارس، نظام آموزشی کشور در مسیر رشد قرار گرفته و ظرف دو سال آینده شاهد افزایش معدل دانشآموزان و ارتقای کیفیت آموزش خواهیم بود. /
پایان پیام
نظر شما